فنرهای تجهیزات سرچاهی پرفشار

فنرهای تأسیسات تجهیزات سرچاهی پرفشار کاربردی در صنعت نفت و حفاری

تجهیزات تکمیل سطحی و زیرسطحی

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.oilenco.com/product-images/_1200xAUTO_crop_center-center/Safety-Valve-x-section.jpg
فنرهای تجهیزات سرچاهی پرفشار – tubing-retrievable and wireline-retrievable subsurface safety valves

تکمیل چاه شامل قرار دادن تجهیزات کنترل تجهیزات سرچاهی جریان در سطح و رشته لوله مستقل است. این موارد ممکن است شامل دسته های اصلی زیر باشد:

درخت تولید
سیستم های خاموش شدن خودکار سطحی و زیرسطحی
تجهیزات رشته جریان
بسته بندی کنندگان

تجهیزات باید برای هر مخزن و ویژگی های جریان آن اندازه و انتخاب شوند. طرح حفاری باید شامل سر چاه و هندسه باشد تا این تجهیزات تولیدی را در خود جای دهد.

درخت تولید

درخت تولید یا کریسمس ارتباط بین چاه چاه و تجهیزات تولیدی مانند جداکننده ها و امکانات تصفیه را فراهم می کند. درخت (شکل 14-2) حاوی دریچه های کنترل و چوک ها است. بسیاری از درختان دارای تجهیزات اضافی برای اهداف ایمنی هستند. شرایط عملیاتی شدید مانند سیالات تولید شده توسط سولفید هیدروژن یا محیط های قطب شمال و زمین گرمایی ممکن است نیاز به استفاده از سر چاه های اصلاح شده داشته باشد.

شیرهای اصلی

همانطور که از نام آن پیداست مکانیسم های کنترل فشار اولیه در درخت هستند. شیرها ممکن است به صورت دستی کار کنند و دارای تجهیزات خاموش کننده خودکار باشند. بسیاری از درختان دریچه های متعددی دارند.

شیر سواب swab valve وسیله ای برای دسترسی به رشته لوله برای کارهای اصلاحی روی چاه فراهم می کند. دریچه می تواند بسته شود تا تجهیزاتی مانند روان کننده های سیمی را بتوان در بالای درخت نصب کرد. سپس دریچه باز می شود و کار را می توان از طریق درخت آغاز کرد.

درخت جهت جریان سیال را تغییر می دهد. بال روی درخت معمولاً شامل چندین نوع دریچه ایمنی و یک خفه می شود. بال ممکن است شامل یک سوپاپ ایمنی خودکار باشد. چوک برای از بین بردن فشار چاه قبل از ورود سیال جاری به تجهیزات تولید سطحی با فشار کم استفاده می شود.

درخت تولید

سیستم های خاموش شدن خودکار در مواردی، چاه ها باید بسته شوند تا از وقوع یک اتفاق نامطلوب جلوگیری شود. به عنوان مثال، یک خط جریان پاره شده باید باشد

shutin برای جلوگیری از انفجار Shutin را می توان با ابزارهای سطحی یا زیرسطحی انجام داد و می توان آن را با روش های کنترل مستقیم یا از راه دور کنترل کرد. این سیستم‌های کلی معمولاً سیستم‌های خاموش شدن خودکار نامیده می‌شوند.

تجهیزات ایمنی سطح دستگاه های سطحی می توانند باعث شوند که چاه به طور خودکار در شرایط عملکرد غیرعادی خاموش شود. شرایط ماشه شامل نوسانات فشار بالا یا کم، آتش سوزی، نرخ جریان غیر طبیعی و فرسایش بیش از حد است. Shutin می تواند از طریق سیستم عامل های مستقیم یا از راه دور کنترل شود.

سیستم های ایمنی سطح با کنترل مستقیم را می توان در هر نقطه پایین دست چوک سطح نصب کرد تا تغییرات فشار خط را فقط در نقطه نصب شیر حس کند. چنین دریچه‌های ایمنی معمولاً زمانی انتخاب می‌شوند که حفاظت خودکار خودکار فقط برای شکستگی در یک خط جریان یا خط فروش، برش سطحی با تغییر فشار خط جریان مورد نظر باشد. این دریچه ها به صورت مستقل هستند و معمولاً از یک پایلوت مانیتور-محرک استفاده می کنند

یک شیر اطمینان سطح معمولی با کنترل مستقیم یک شیر اطمینان کنترل شده توسط پایلوت است که توسط چاه یا فشار خط جریان از طریق یک شیر بررسی سرعت باز و بسته می شود. فشار داخل دریچه که بر روی ناحیه ساقه در برابر فشار اتمسفر اثر می گذارد، باعث می شود که محرک دروازه شیر را به حالت باز حرکت دهد. این شیر طوری طراحی شده است که در صورت تغییر غیرعادی فشار خط جریان به طور خودکار بسته شود. هنگامی که خلبان تغییری فراتر از تنظیم خود را احساس می کند، فشار را از زیر پیستون محرک تخلیه می کند و به فشار بالای پیستون اجازه می دهد که دریچه را ببندد.

سیستم ایمنی سطح کنترل

یک سیستم ایمنی سطح کنترل از راه دور (شکل ) می تواند به عنوان شیر اصلی ثانویه در درخت نصب شود. معمولاً یک واحد جمع و جور است که می تواند روی شیرهای بال در بالادست چوک سطحی، شیرهای هدر، خطوط جریان، خطوط جمع آوری، خطوط لوله، یا هر جایی که حفاظت خودکار سوپاپ مورد نظر باشد، نصب شود. پایلوت های مانیتور که با این شیر استفاده می شود، از راه دور در مناطق پرخطر در سراسر سیستم قرار دارند.

سیستم های سطحی توسط یک منیفولد کنترل هیدرولیک طراحی شده برای تامین فشار هیدرولیک مورد نیاز برای باز نگه داشتن شیرهای مختلف و کنترل فشار به شیرها کار می کنند. هرگونه افت فشار در خط پیلوت یا خط هیدرولیک باعث بسته شدن شیر ایمنی می شود. افت فشار می تواند ناشی از کارکرد خلبان یا آسیب به سیستم باشد

اصل عملکرد منیفولد کنترلی را می توان با شکل نشان داد. یک پمپ هیدرولیک گازسوز برای حفظ فشار هیدرولیک مطلوب برای شیر اطمینان استفاده می شود. هنگامی که پایلوت مانیتور در سیستم ایمنی کار می کند، فشار را از خط کنترل کم فشار خارج می کند و باعث می شود که شیر سه طرفه در منیفولد کنترل فشار کنترل ورودی را مسدود کند. این عمل به نوبه خود فشار کنترلی یک دیافراگم را در کنترل کننده هیدرولیک سه طرفه آزاد می کند. در صورت از دست دادن فشار کنترل، کنترل کننده فشار سیال هیدرولیک ورودی را مسدود می کند و به سیال هیدرولیک در خط کنترل شیر اطمینان اجازه می دهد تا به مخزن وارد شود. خط کنترل شیر اطمینان به مخزن می‌ریزد و باعث بسته شدن شیر اطمینان می‌شود.

شیر safetv سطح پنوماتیک

شیر safetv سطح پنوماتیک نوع l

لوک سه طرفه شیر بدون

فیوزبل

شیر قطع کن ظهور دستی نوع لی اوتیس پنوماتیک سطح شیر safetv

بلوک سه طرفه شیر

فیوزبل

شیر قطع کن دستی

خلبانان کنترل شیرهای ایمنی را از نقاط دوردست کنترل می کنند. پیلوت ها معمولاً در یک یا چند نقطه پایین دست چوک نصب می شوند. خلبان‌های محرک، عمل باز/بستن شیر ایمنی را کنترل می‌کنند، اما فقط در جهت یک خلبان مانیتور. پیلوت های محرک مستقیماً روی شیر ایمنی نصب می شوند.

یک دستگاه سنجش فشار بالا-کم ترکیبی معمولی در شکل 14-8 و 14-9 نشان داده شده است. پایلوت مانیتور یک پایلوت گیج حساس و پر از مایع است که برای نظارت دقیق بر فشار از طریق استفاده از روغن بوردون طراحی شده است. خلبان حساسیت فشار و تکرارپذیری بالاتری نسبت به خلبان‌های معمولی با فنر دارد. این خلبان ها می توانند فشارهای 40-20000 psi را کنترل کنند.

یک پایلوت فرسایش در جایی استفاده می شود که احتمال وقوع فرسایش داخلی بیشتر است. خلبان مجهز به یک کاوشگر توخالی است که به داخل جریان جریان بیرون زده است. محفظه خلبان استوانه ای است، به عنوان وسیله ای برای اتصال خطوط کنترل سیستم ایمنی اشاره شده است. خلبان تنها پس از نفوذ فرسایش به دیواره نازک کاوشگر عمل می کند. فشار داخل مخزن بر روی انتهای پایینی پیستون عمل می کند و پیستون و پیستون را به سمت بالا مجبور می کند تا زمانی که دریچه حاوی فشار کنترل سیستم باز شود. سیستم فشار را کنترل می کند

https://americanhomewater.com/wp-content/uploads/2020/01/How-Do-Pressure-Reducing-Valves-Work-1024x630.png
یک پایلوت فعال کننده

گزوز به اتمسفر اطراف پیستون، فعال کردن سیستم ایمنی

شاخه های قابل ذوب می توانند دمای بالا را مانند سهولت آتش سوزی حس کنند (شکل . مواد قابل ذوب در صورت دماهای بالا و خطرناک ذوب می شوند. این عمل باعث می شود که فشار خط کنترل از محفظه شیر اطمینان تخلیه شود و در نتیجه شیر بسته شود. توصیه می شود این دوشاخه ها برای استفاده در تمامی تاسیسات ایمنی در نظر گرفته شوند.

یک پایلوت فعال کننده (شکل ) را می توان در جایی نصب کرد که بخواهد شیر اطمینان را از یک منبع فشار بالا و از راه دور کنترل کند. فشار خط کنترل بالا وارد پیلوت و پایلوت‌های مانیتور-محرک می‌شود که نوسانات فشار بالا یا کم فشار در خط جریان را کنترل می‌کنند. برای کار از یک پیستون استفاده می کند. مساحت پیستون چندین برابر بزرگتر از صندلی توپ است و فشار روی پیستون فشار بالاتری را که بر روی ضامن وارد می شود خنثی می کند. هنگامی که فشار داخل محفظه خلبان فراتر از محدودیت‌های پیلوت‌های فشار قوی یا کم فشار همراه است، یکی یا هر دوی خلبان‌ها فشار محفظه را تخلیه می‌کنند و دریچه را مجبور به بسته شدن می‌کنند.

تجهیزات ایمنی زیرسطحی

تجهیزات ایمنی زیرسطحی دستگاه های ایمنی زیرسطحی در صورت بروز اتفاقات نامطلوب، یک چاه را به طور خودکار بسته می کنند. این دستگاه ها ممکن است مستقیم یا سطحی کنترل شوند و می توانند سیستم های فلپر یا توپ باشند.

سیستم ایمنی سطح/زیرسطح خودکار شوتین با سطح کنترل (شکل از یک خط پنوماتیک برای کنترل شیر بال روی درخت استفاده می کند. یک سیستم هیدرولیک شیرهای اصلی ثانویه و شیر ایمنی لوله را کنترل می کند. این سیستم طوری طراحی شده است که شیرهای سطحی و زیرسطحی را به طور خودکار در صورت فشار زیاد یا پایین خط، انفجار یا آتش سوزی به طور خودکار بسته می کند.

شیر تعویض تجهیزات سرچاهی

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.oilenco.com/product-images/_1200xAUTO_crop_center-center/Safety-Valve-x-section.jpg
شیر ایمنی معمولی با سطح کنترل شده tubing-retrievable and wireline-retrievable subsurface safety valves

یک شیر ایمنی معمولی با سطح کنترل شده و قابل بازیابی با سیم در شکل نشان داده شده است. دریچه معمولاً بسته با فشار هیدرولیک از طریق یک خط کنترل خارجی یا از طریق حلقۀ پوشش لوله در تأسیسات متحدالمرکز باز نگه داشته می شود. به محض از دست دادن فشار هیدرولیک، فنر بزرگ سوپاپ سر هیدرولیک سیال کنترل را بلند می کند و توپ را به حالت بسته می چرخاند. هنگام تنظیم یک سوپاپ عمیق تر، ماژول های فنری اضافی را می توان اضافه کرد تا وزن افزایش یافته سیال کنترل هیدرولیک را جبران کند.

خط کنترل هیدرولیک معمولاً با لوله به داخل چاه اجرا می شود. خط کنترل با نوارهای فلزی به لوله متصل می شود (شکل . جدول 1 ابعاد چندین نوع از خطوط کنترل را فهرست می کند.

شیرهای ایمنی زیرسطحی با کنترل

شک سیستم ایمنی خودکار سطح/زیر سطح (کورتزی اوتیس)

شیرهای ایمنی زیرسطحی با کنترل گاوی

سی دی سی دی m

شکل 14-13 سیستم ایمنی خودکار سطح/زیر سطح (کورتزی اوتیس)
شیر ایمنی پایین چاه هیدرولیک

شماتیک 1 شماتیک 2 شماتیک 3

برابر کردن باز بسته شد

شماتیک 1 شماتیک 2 شماتیک 3

برابر کردن باز بسته شد

3 پوند فشار هیدرولیک ■ فشار چاه

سیستم های ایمنی زیرسطحی با کنترل مستقی – tubing-retrievable and wireline-retrievable subsurface safety valves

سیستم های ایمنی زیرسطحی با کنترل مستقیم به طور کلی از یک نوع هستند. اینها به دلیل نرخ جریان غیرعادی، فشار تفاضلی یا کاهش فشار عمل می کنند. در بسیاری از موارد، شیرهای کنترل سطحی ممکن است ترجیح داده شوند. دریچه های ایمنی لوله با کنترل مستقیم در شرایط از پیش تعیین شده بسته می شوند و تا زمانی که این شرایط وجود نداشته باشد محافظتی ارائه نمی دهند. شیر اطمینان led با کنترل مستقیم (شکل معمولاً یک شیر باز است که بر اساس اصل تفاضل فشار دارای بار فنری، دانه جریان، عمل می کند. این شیر دارای یک اسکرت جریان است که در زیر شیر امتداد می یابد تا دیواره لوله را از تلاطم در آن نقطه محافظت کند. فنر سوپاپ را تا زمانی که جریان چاه به سرعت از پیش تعیین شده برسد، نگه می دارد. هنگامی که اختلاف فشار در سراسر لوبیا از کشش فنر بیشتر شود، دریچه طوری طراحی می شود که بسته شود و در چاه زیر بسته شود.

نصب و راه اندازی دو خط کنترل تجهیزات سرچاهی

نصب و راه اندازی دو خط کنترل تجهیزات سرچاهی

نصب تجهیزات سرچاهی

اصطلاح چوک طوفان معمولاً برای توصیف تمام شیرهای ایمنی زیرسطحی با کنترل مستقیم استفاده می شود.

شیرهای ایمنی لوله های محیطی (شکل ) با فشار گنبدی تنظیم شده از قبل شارژ می شوند. هنگامی که چاه جریان دارد و فشار به زیر بار فشار گنبدی از پیش تعیین شده کاهش می یابد، فشار گنبد و فنر دریچه دریچه را می بندند و در چاه زیر سطح بسته می شوند.

سیستم رشته جریان. سیستم های رشته جریان اجزایی هستند که در رشته لوله برای هدایت سیالات تولید شده از مخزن به سطح استفاده می شوند. آنها شامل لوله ها، سنبه ها و نوک ها، کوپلینگ های جریان، اتصالات انفجاری، آستین های کشویی و دریچه های فشار برگشتی هستند. لوله‌ها و کوپلینگ‌ها معمولاً قبل از شروع کار طراحی می‌شوند و بنابراین فقط به یک روش معمول در حال اجرا تبدیل می‌شوند.

شیرهای فشار برگشتی قبل از شروع کار، یک لوله فشار برگشتی با تنظیم مکانیکی اغلب در بالای لوله در پایین درخت تولید نصب می شود. دوشاخه های ست سیمی نیز موجود است. پلاگین می تواند یک شیر یک طرفه باشد که اجازه می دهد فقط از درخت به لوله یا از لوله به درخت جریان یابد. ممکن است یک پلاگین جامد باشد که از جریان در هر جهت جلوگیری می کند. پلاگین جامد اغلب استفاده می شود زیرا جریان چاه را مسدود می کند و امکان آزمایش فشار درخت یا تجهیزات جدید را فراهم می کند. در تولید چاه، شیر ممکن است تنظیم شود

با یک روان کننده در بالای درخت. شیر در شکل تجهیزات سرچاهی فشار چاه را از درخت تجهیزات سرچاهی می بندد اما اجازه پمپاژ به داخل چاه را می دهد.

سنبه و نوک در تجهیزات سرچاهی . سنبه های سیمی تنظیم شده اغلب به عنوان وسیله اصلی برای کنترل جریان در رشته لوله استفاده می شود. این سنبه‌ها، بسته به نوع انتخاب، ممکن است عملکردهایی مانند مسدود کردن جریان به بالا یا پایین در لوله یا در هر دو جهت انجام دهند، یک اثر خفگی برای به حداقل رساندن فشار سطحی، چاه‌های نفت بالابر گاز، و به عنوان یک زیرسطحی کنترل‌شده با سطح ایجاد کنند. شیر فلکه. سنبه ها با نوک های خاصی استفاده می شوند که برای بستن و نگه داشتن دستگاه طراحی شده اند. انواع متعددی از نوک ها و سنبه ها در شکل 14-19 نشان داده شده است.

در صورتی که دستگاه شامل چنین مقرراتی نباشد، از زیرهای یکسان کننده در جایی استفاده می شود که اختلاف فشار در سراسر یک دستگاه کنترل جریان پیش بینی می شود. آنها معمولاً با سنبه های با سوراخ بزرگ استفاده می شوند. مکانیک عملیاتی زیر اکولایزر در شکل داده شده است. زیر اکولایزر هنگام اجرا در موقعیت باز خود قرار دارد. شاخک دویدن آستین را پس از تنظیم به حالت بسته منتقل می کند. با کشیدن شاخ، آستین به سمت پایین به حالت باز منتقل می شود.

کوپلینگ های جریان تجهیزات سرچاهی. نوک های فرود معمولاً همان شناسه رشته لوله نیستند. در نتیجه تغییر قطر باعث افزایش تلاطم در (کاهش سیال در این نقطه می شود. این تلاطم سرعت فرسایش لوله را به طور چشمگیری افزایش می دهد و باعث خرابی زودهنگام می شود. کوپلینگ های جریان این خرابی ها را به حداقل می رساند.

https://www.slb.com/-/media/images/ts/downhole-testing/downhole-test-tools/single-ball-safety-valve-combo.ashx?h=1600&w=1140&la=en&hash=A7054B735B5EA3116AEB2C136B019C13
کوپلینگ جریان tubing-retrievable and wireline-retrievable subsurface safety valves

کوپلینگ جریان تجهیزات سرچاهی (شکل یک بخش دیواره ضخیم از لوله است که در بالا و اغلب در زیر تغییر قطر نصب شده است. تجربه میدانی نشان می‌دهد که کوپلینگ‌های جریان برای حداکثر حفاظت باید 36 اینچ یا بیشتر باشند. بسیاری از تولید کنندگان کوپلینگ ها را در طول های 5، 10 یا 20 فوت تولید می کنند.

هدف می گیرد. اتصالات انفجاری در رشته لوله برای محافظت در برابر فرسایش خارجی استفاده می شود، همانطور که در مورد چاه های دو تکمیل (شکل های ) استفاده می شود. و طول 20 فوت اتصالات مفصل انفجاری معمولاً فلاش را تشکیل می دهند.

آستین های کشویی. دستگاه‌های گردشی انتخابی، مانند آستین کشویی، بدون نیاز به سوراخ کردن، منافذی بین لوله و حلق ایجاد می‌کنند. این ابزار هنگام گردش مایعات برای کنترل چاه یا تولید در فواصل دیگر مفید است (شکل های ). با این حال، هنگام تلاش برای استفاده از آن پس از مدت زمان طولانی در لوله، مشکلات اغلب با ابزار مرتبط است.

شیرهای ایمنی لوله های محیطی تجهیزات سرچاهی

بسته‌کننده‌ها، مهر و موم حلقوی بین لوله و پوشش تولیدی توسط بسته‌بندی ارائه می‌شود. باید بتواند فشار دیفرانسیل بالا را تحمل کند و همچنان آب بندی را حفظ کند. هنگام تغییر دما باید حرکت لوله در نظر گرفته شود (فصل ). علاوه بر این، سیالات خورنده مانند سولفید هیدروژن (H,S) باید مقاومت کنند.

طبقه بندی های عمومی بسته بندی قابل بازیابی و دائمی هستند. نوع دائمی با لغزش های مخالف ثابت می شود و می توان آن را با روش های سیمی یا لوله ای تنظیم کرد. بسته‌بندی‌های قابل بازیابی را می‌توان وزن‌بندی کرد. مجموعه مکانیکی یا مجموعه هیدرولیک.

به طور کلی می توان بسته بندی ها را به چهار جزء اصلی تقسیم کرد، از جمله مجموعه لغزش، مجموعه مهر و موم بیرونی، مخزن سوراخ بسته بندی و مجموعه مهر و موم لوله. مونتاژ لغزش و مهر و موم بیرونی رابط بسته بندی-پوشش را محکم و مهر و موم می کند. سوراخ بسته‌کننده و مجموعه مهر و موم لوله، آب‌بندی فشار لوله-پکر را فراهم می‌کنند در حالی که اجازه می‌دهند انبساط یا انقباض لوله رخ دهد (شکل‌های ).

عناصر لاستیکی با سختی و ترکیب متفاوت برای تامین آب بند فشار برای مجموعه مهر و موم بیرونی و مجموعه مهر و موم لوله استفاده می شود. رایج ترین لاستیک مورد استفاده نیتریل است. با سختی 70 دورومتر دمای بالای سوراخ پایین به سختی بیشتری نیاز دارد (80-90).

گازهای خورنده مانند سولفید هیدروژن در صورت استفاده از نیتریل، عناصر لاستیکی را ترک خواهند کرد. عناصر قابل سرویس را می توان به طور موثر در محیط های H,S با گرایش های کم ترد یا بدون ترد منی استفاده کرد. با این حال، اگر از بازدارنده‌های خوردگی مبتنی بر آمینو استفاده شود، بدلیل ترکیب فلوئوروکربن در بازدارنده خراب می‌شود. در نتیجه، عناصر آب بندی در معرض بازدارنده های آمین به ترکیبات لاستیکی جایگزین مانند نیاز دارند. این لاستیک یک ساختار لایه ای است که تشکیل شده است. این لاستیک ها معمولاً فقط در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرند زیرا ممکن است 100 برابر بیشتر از نیتریل قیمت داشته باشند

کوپلینگ جریان tubing-retrievable and wireline-retrievable subsurface safety valves

فنر شیر اطمینان

فنر شیر اطمینان, فنر, شیر اطمینان, فروش شیر اطمینان, آهنگ شیر و شکر, شیر اطمینان 2 اینچ, شیر اطمینان 3 بار, شیر اطمینان 4 اینچ, شیر اطمینان 6بار

فنر SAFTY VALVE

safety valve b&r, safety relief valve شیر, شیر safety valve, relief valve شرح, relief valve صمام, relief valve عملکرد, عملکرد safety valve, safety valve عربي, relief valve عربي, relief valve فروش, relief valve فارسی, relief valve قیمت, قیمت safety valve, safety valve معنی, relief valve معنی, release valve معنی, relief valve ماهو, relief valve معني, safety valve معنى, safety valve ماهو, relief valve ما معني, relief valve معنى, relief valve وظيفة, فرق relief valve و safety valve, relief valve یعنی چه, safety valve 0.5 bar, safety valve , relief valve 08 cummins, herose safety valve 06388, herose safety valve 06217

فنر SAFTY VALVE

safety valve, , safety valve, leser safety valve, pressure safety valve, pilot operated safety valve, types of safety valve, فنر SAFTY VALVE leser safety valve catalogue, subsurface safety valve, difference between safety valve and relief valve, thermal safety valve, gas safety valve, surface safety valve, safety valve انواع, relief valve انواع, استاندارد safety valve, safety valve چیست, safety valve به فارسی, relief valve به فارسی, معنى safety valve بالعربي, معنى كلمة safety valve بالعربي, pressure safety valve چیست, relief valve ترجمه, safety valve ترجمة, relief valve چیست, safety shut off valve چیست, safety relief valve چیست, relief valve خرید, خرید safety valve,

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *